Riudoms acull la 36a Assemblea i 11a Convenció de la Premsa Comarcal

El passat 26 de maig, més de 100 persones es van trobar al Casal Riudomenc per la 36a Assemblea de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) i la 11a Convenció de la Premsa Comarcal i Local. L’acte, organitzat per L’Om i l’ACPC, és la trobada més important de l’any relacionada amb la premsa de proximitat, i aplega cada any una gran quantitat de revistes i diaris d’arreu de Catalunya.

Delk7b8W4AAI5QR.jpg
Delk7b8W4AAI5QR.jpg

L’acte va començar a les 10 del matí, amb la benvinguda de l’alcalde Riudoms, Josep M. Cruset, i va continuar amb l’Assemblea a porta tancada de l’ACPC. Després d’una pausa per esmorzar, es va donar el tret de sortida a la 11a Convenció de la Premsa Comarcal i Local.

En la seva intervenció, Francesc Fàbregas, president de l’ACPC, va recordar que la premsa comarcal és líder al territori: “som els que tenim més vendes i els únics que expliquem la realitat del territori lluny de la capital. A més, tot i la dificultat de la conjuntura, hem incrementat lectors en una franja d’edat tan bona com la que va dels 30 o 40 anys”. Tot i això, Fàbregas també va recordar que les publicacions han de ser capaces de millorar els continguts i modernitzar les capçaleres, sense oblidar que el paper segueix centrant el volum de negoci i és “el que dóna la credibilitat”.

Després de la intervenció del president, es va presentar el treball guanyador del 9è Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, promogut per l’ACPC i patrocinat per CaixaBank, amb el títol L’ús de les xarxes socials als diaris de l’ACPC: fórmules per aconseguir impacte i ingressos. Joan Francesc Fondevila Gascón, de la Universitat de Girona (UdG-Escola Universitària Mediterrani), va presentar l’estudi que prova que el grau de desenvolupament de la participació en xarxes socials en mitjans locals és moderat, i que cal estimular una participació més elevada i activa a mitjà i llarg termini”. També proposa solucions com “establir una gamificació que recompensi amb solucions de comerç electrònic els m’agrada dels seguidors” o l’anomenada “monitorització del sentiment, d’on es poden desprendre acords amb empreses anunciants per tal d’intercanviar informació de la percepció del lector sobre productes concrets”, entre d’altres.

Ponències entorn de nous models de comunicació local

La següent ponència va anar a càrrec de Rafa Marrasé Brull, creador del portal www.portaenrere.cat i guanyador del Premi Ramon Barnils en la categoria de periodisme local. Marrasé va explicar el procés per crear aquest mitjà de comunicació: “Porta Enrere va néixer amb la finalitat de dir la veritat; no cobrim rodes de premsa i no hi ha articles d’opinió: només hi ha fets. Podem passar setmanes treballant fins tenir els reportatges ben contrastat i documentats. Això vol dir pocs reportatges mensuals però és la nostra garantia de qualitat”. Sobre el format de negoci, va explicar que és la subscripció de pagament, com la majoria de capçaleres que fan investigació: “Sé que és una aposta arriscada, però és fonamental per mantenir la nostra independència”.

Després va ser el torn d’Aurora Masip i Treig, directora de Comunicació del Banc de Sang. Masip va explicar que el periodisme dóna veu a les necessitats com les de donació del Banc de Sang, i va mostrar com treballen les xarxes socials des de l’organització, implicant tant personalitats com persones del carrer per promoure la seva causa.

El director adjunt de La Vanguardia i subdirector de www.lavanguardia.com, Enric Sierra Díaz, va explicar l’estratègia d’aquest mitjà de comunicació en l’àmbit digital, tant en relació a les xarxes socials com a la creació i difusió de continguts. Finalment, el periodista i escriptor Francesc Canosa va fer una radiografia del periodisme al llarg dels anys, des de la primera roda de premsa feta als Estats Units fins a l’actualitat, amb un món de la informació amb moltes velocitats diferents.

7a edició dels Premis Premsa Comarcal

Durant el dinar a la Sala Multiús del Casal Riudomenc, després de la Convenció, també es van lliurar els Premis Premsa Comarcal en la seva 7a edició. Els premiats a les millors portades van ser Hora Nova (en la categoria de diaris, bisetmanaris i setmanaris), Revista de Banyoles (quinzenals i mensuals), i 777 Comunica (bimestrals i trimestrals). En la nova categoria dedicada als mitjans digitals, el guanyador va ser elpuntvalles.com.

A més, es van entregar els reconeixements a les publicacions que aquest any celebren el seu aniversari: El Cèrvol, El tots per a tots, El Nou 9, Setmanari de l’Alt Empordà, Portaveu, Delta de Llobregat, El Francolí, Segre, La Veu de l’Anoia, El Vallenc, El Replà, El Salí i Nova Conca. El premi al reconeixement pel suport a la Premsa Comarcal es va lliurar a Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio. Des del gener de 2017, l’ACPC té un conveni de col·laboració que permet retransmetre els titulars dels mitjans associats en els seus butlletins horaris. Gordillo va recordar que ell es va formar a la premsa comarcal i que “l’acord amb la ràdio pública ve a reblar la confiança en la credibilitat de les seves notícies”. Finalment, l’ACPC va entregar un reconeixement al periodista Francesc Canosa pel seu treball envers la premsa comarcal. L’acte va acabar amb la intervenció de Joaquim Nin, Secretari General de la Presidència, que va recordar que “el relat d’aquest país no s’entendria sense el relat diari que construeix la premsa comarcal”.

Aquest web fa us de 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei.